1. 9. 2010

Dopravu, nebo ještě lépe mobilitu ve měste je třeba řešit jako celek a nikoli jen po částech. Všechny její prvky se navzájem výrazně ovlivňují a komplexní řešení jsou tak navíc podpořena synergickým efektem. Pokud např. bude více obyvatel používat pro dopravu MHD nebo jezdit na kole, zároveň se tím bude řešit problém parkování v centru města.

Zklidňování dopravy

Jedním ze základních předpokladů kvalitního života ve městě je bezpečné a nekonfliktní soužití všech druhů dopravy. Zavedení prvků zklidňování dopravy do města je výhodné pro všechny účasníky silničíního provozu: chodci a cyklisté získají bezpečnější prostředí pro svou mobilitu, motoristům se sníží riziko dopravních nehod a zvýší se plynulost jízdy po městě, všichni obyvatelé pak budou profitovat z menšího znečištění ovzduší výfukovými plyny a prachem.

V rámci zklidňování dopravy je nutné vytvořit komplexní plán, který bude založen na tvorbě zón s omezením rychlosti (tzv. Tempo 30) ve všech obytných částech města. Zkušenosti nejen ze zahraniční ukazují, že zavádění těchto zón vede ke snížení počtu dopravních nehod, zvýšení komfortu obyvatel žijící v těchto ulicích, ale také zvýšení cen nemovitostí v těchto oblastech, a to vše bez negativních vlivů na plynulost dopravy.

Aby bylo zklidňování dopravy obyvatel pozitivně přijímáno, musí jej doprovázet informační kampaň, která zdůrazní jeho pozitiva a předem odpoví na možné dotazy a námitky. Vhodná kampaň navíc umožní získat zastánce a „ambasadory“ zklidňování dopravy mezi lidmi, kteřá budou pozitivně ovlivňovat své okolí.

Rozvoj cyklistické dopravy

Pro praktické a bezpečné využití cyklistické dopravy ve městě je nutné navázat na snahu budovat cyklostezky pro turistické využití (cyklostezka Bečva) i podporou užívání jízdního kola jako bežného dopravního prostředku pro každodení přesuny do práce nebo do školy. Obrovské množství lidí, kteří využívají jízdu na kole po okolí města jako náplň volného času ukazuje na to, že v případě vhodných podmínek je zde velká cílová skupina, která by mohla používat jízdní kolo i v každodenním životě.

Podpora cyklistické dopravy spočívá zejména ve větším rozšíření vyhrazených cyklistických pruhů, případně pruhů se smíšeným provozem. Podle expertů Centra dopravního výzkumu je ve Vsetíně velké množství ulic, ve kterých by tyto pruhy bylo možné instalovat bez vlivu na celkovou plynulost dopravy. Samozřejmostí je pak podpora stavby samostatných cyklostezek – cyklostezka do Jasenic, cyklostezka do Rokytnice a další.

Město také musí podpořit bezpečné odstavení kola na všech důležitých místech v podobě bezpečných stojanů pro kola. Například město Opava získalo finance na několik desítek bezpečnostních stojanů na kola z grantových progamů prevence kriminality. Obdobně by měli mít možnosti podnikatelé, živnostníci a firmy získat stojany na kola pro své zaměstnance či zákazníky za zvýhodněných podmínek. Město samotné by pak mělo jít příkladem a instalovat bezpečnostní stojany u všech důležitých budov v jeho správě (úřady, sportoviště, školy..)

Podpora hromadné dopravy

Zvyšování počtu uživatelů MHD by mělo probíhat na více úrovních. První z nich je optimalizace sítě autobusových spojů podle zájmu obyvatel. Ty v současné době například vůbec neobsluhují hypermarkety Kaufland a Albert a související obchodní centrum. Stejně tak doporučujeme zavést po vzoru větších měst, zejména v letním období a o víkendech, noční okružní linky s hodinovým intervalem, které podpoří život v centru města a umožní bezpečný návrat domů i do vzdálenějších končín města.

Podpora MHD by měla fungovat i na vyšší osvětě a informační kampani, který zdůrazní výhody používání MHD (nízká cena, menčí znečišťování životního prostředí, průjezdnější město). Kampaň by se měla zaměřit i na mladší ročníky a ekonomicky aktivní občan, pro které má autobus příchuť něčeho nemoderního.

K použivání veřejné dopravy by měli být občané motivování i ekonomicky, a to stanovením vyšších cen za parkování v samotném centru města v porovnání s cenou jízdenky na autobus. Cílem města by pak měl být hledání zdrojů pro provoz MHD pro všechny občany zdarma, což je postup, který se v mnoha městech osvědčil. Přináší sice vyšší náklady pro městskou pokladnu, v konečném důsledku ale je přínos takového kroku pro všechny občany města vyšší, než vynaložené finance – ve zvýšené kvalitě života, snížení nehodovosti, znečištění prostředí a v dalších oblastech.

Výstavba nových silnic

Při výstavbě nových silnic a jejich rekonstrukcí by se mělo už v jejich projektech a plánech počítat s vyhrazenými pruhy pro cyklisty a s budováním bezpečných přechodů pro chodce (zvýšená plocha, osvětlění), včetně takových prvků jako jsou zvýšené zastávky MHD, střední dělící ostrůvky pro chodce, vkládání vysazených chodníkových a zelených ploch do parkovacích pásů nebo malých okružních křižovatek. Bezpečné a plynulé využívání komunikací pro všechny jejich uživatele by mělo být hlavní prioritou všech staveb a rekonstrukcí.

Prioritu ve výstavbě by měly dostat projekty s výrazně pozitivním vlivem na kvalitu života obvatel v místě, jako je např. výpadovka na Zlín v Rokytnici, před projekty, kde tento vliv bude menší (zvyšování jizdních pruhů na obchvatu města). Na výpadovce na Zlín budeme prosazovat protihlukové stěny a další technická řešení (radar se semaforem pro měření povolené rychlosti, úprava přechodů pro zklidnění dopravy a jejich osvětlení), zlepšující kvalitu prostředí pro obyvatele v této lokalitě, včetně striktního dodržování povolené rychlosti.

Při všech rekonstrukcích by mělo docházet k přestavbě zastávek MHD ze zálivových na zastávky v jízdním pruhu, které nejen že vedou ke zklidnění dopravy, ale také pomáhají k lepšímu využití MHD pro osoby se sníženou pohyblivostí (invalidé, senioři, rodiče s kočárky), menší nutnost zatáčet do záilvů se navíc odráží ve větším pohodlí pro cestující v autobusech.

Při výstavbě parkovišť je třeba přijmout zásadu, že tato nesmí být budována na úkor životního prostoru v centru města. Centrum města Vsetína není nikterak rozsáhlé a parkovací plochy v centru by i svým způsobem zpoplatnění měly motivovat jen ke krátkodobému parkování. Zvýšení kapacity parkovacích míst doporučujeme řešit výstavbou nadzemního parkoviště nad autobusovým nádražím, na které již existuje projekt, a také rekonstrukcí parkovacích ploch okolo budovy polikliniky.

Náš program podrobně: Základní body | Doprava | Život ve městě | Samospráva a boj proti korupci | Kultura a sport | Ekonomika a komunikace