26. 9. 2012
Celovevropský týden mobility, jehož součástí je i tradiční Den bez aut, se v podání města Vsetína změnil za poslední roky ve virtuální frašku, která uzavřením Smetanovy ulice v centru na jeden den v roce maskuje neschopnost přinášet opravdová a dlouhodobá řešení dopravních problémů města. Ano, je milé, že si děti mohou jednou v roce zaskotačit na dočasné pěší zóně či dospělí vyrazit na cyklovýlet, občané by však měli od vedení města vyžadovat mnohem více.
Aktuální vydání týdeníku Respekt přináší obsáhlou přílohu, věnovanou městské dopravě. Na jasných příkladech evropských měst ukazuje, jakým směrem se mobilita lidí ve městech ubírá a jak je možné řešit problémy, které touha a nutnost se po našich městech každodenně přesouvat vytváří.
Pokud někdo z těch, kdož jsou na Vsetíně odpovědni za dopravu, bude tuto přílohu číst pozorně, narazí na nejdůležitější odstavec. „Ne cihla, potrubí nebo beton, ale myšlenka je to, co posouvá města dopředu. Města, která jsou příjemná pro život, se do svého stádia nedostala milionovými investicemi a megalomanskými projekty, ale drobnými, jednoduchými a levnými řešeními, které zpříjemňují každodenní život. Teprve osobní zápal a nadšení odpovědných lidí dokáže přinášet opravdu účinné a trvalé změny.“
Nic proti aktivitám, která školní mládeži zpříjemní v rámci Evropského týdne mobility jedno zářijové dopoledne. Úloha města je ale jiná – přinášet trvalé a konkrétní změny, které mohou v konečném důsledku vylákat na ulice a další veřejná prostranství i další skupiny lidí. A to kdykoli a bez nutnosti organizovat pro to speciální akce.
Strana zelených prosazuje dlouhodbě konkrétní záměry, které v oblasti dopravy přináší zepšení kvality života pro velké skupiny občanů. Zde je výběr konkrétních a aktuálních řešení:
- Změny organizace dopravy ve čtvrti Rybníky i současná rekonstrukce ulic Kolonky jsou ideální příležitostí přinést opravdovou změnu a zavést v těchto obytných čtvrtích tzv. zónu 30, tedy maximální povolenou rychlost 30 kilometrů za hodinu. Zkušenosti ze světa ukazují, že se jedná o velmi účinné opatření ke zvýšení bezpečnosti a kvality života v těchto ulicích. Nepotřebujeme jednou za rok uzavřít centrum, potřebujeme každý den v roce bezpečnější ulice.
- Rekonstrukce nádražní budovy ČD, ať bude realizovaná letos nebo za rok, je zase příležitostí vybudovat zde bezpečnou úschovnu kol. Ta odlehčí parkovišti, které využívají cestující na železnici pro příjezd k vlaku v době, kdy jim nenavazuje žádný spoj MHD – pokud bude kam schovat kolo, je větší pravděpodobnost, že jej cestující použije.
- Roky se táhnou stížnosti obyvatel Rokytnice na smog a hluk na výpadovce do Zlína. Častější a účinnější kontroly dodržování maximální povolené rychlosti, včetně např. zpomalovacího semaforu (znáte z Velkých Karlovic) by přinesly stovkám obyvatel výrazné zlepšení situace.
- Jako červená nit se komunální politikou ve městě táhne řešení problému nedostatku parkovacích míst. Je třeba si přiznat, že „dostatek“ parkovišť pro všechny zájemce prostě nebude nikdy a že je nutné řešit dopravu jak celek se všemi složkami, které obsahuje – protože jen komplexní pohled na to, jak, proč, kam a čím se lidé ve městě přepravují může přinést reálné výsledky. Nutno přiznat, že v oblasti parkování se v tomto směru přece jen něco děje a zpoplatnění parkoviště u nádraží či myšlenka zavádění rezidenčních karet jsou dobrými kroky kupředu.
- Trvá problém neexistence přechodu pro chodce před školou v Luhu na Jasenické ulici. Ano, nesmyslné předpisy jej v této podobě lokality neumožňují postavit. Opravdu ale neexistuje žádné řešení, které by ochranilo desítky dětí, které rodiče vozí autem do školy? Třeba postavit na protější straně tolik metrů chodníku, kolik zákon vyžaduje? A nebo ještě lépe – nebylo by možné děti do školy dopravit jinak než autem?
- Valašsko je cykloturistická velmoc – cyklostezka Bečva láká desetitisíce cykloturistů, chystá se stavba bike parku v Semetíně. Ale v centru města musí ti, kteří se snaží využívat kolo nejen ve volném čase, potýkat se spoustou problémů. Nebezpečnou křižovatkou u Ružičků počínaje, pokračujíc chybějící možností využít jednosměrky v protisměru (např. v Kolonce) či chybějícími vyhrazenými či sdílenými pruhy na ulicicích a konče nedostatkem bezpečných stojanů na kola před některými institucemi či úřady. Nejen víkendové výšlapy po okolí, lidé chtějí používat kolo každý den.
- Svou roli samozřejmě má také využívání městské hromadné dopravy. Ano, máme informace kolik dopravce prodá jízdenek a kolik přepraví kterou linkou lidí. Jsou ale dostupná další data? Máme výzkumy, které by zjišťovaly, proč někteří lidé autobusy nejezdí, a nebo dokonce za jakých podmínek by jezdili? Hledá město a dopravce na základě těchto informací inovativní metody, jak přilákat do MHD nové cestující? Propaguje svou službu, jsou tyto služby dostačující, jednoduché a pochopitelné, nebo je autobus poslední možnou volbou?
Mnohé z těchto problémů se pravidelně objevují v anketách o největší problémy Vsetína z pohledu občanů. Jejich konkrétní řešení by přineslo celému městu více, než několik ojedinělých a ve svém důsledku nic neřešících akcí v rámci jednoho týdne v roce.
Michal Berg
předseda Strany zelených Vsetín